lördag 14 februari 2009

Äntligen en smedja i Älvdalen!










Jag har under en tid haft några krokar ute i syfte att hitta en smedja jag kan vara i. Och faktum är att det i Älvdalen finns ett antal smedjor i olika skick och varianter.

Fick för någon månad sedan kontakt med Anders Lindberg vars farfar byggde en smedja i Älvdalen i början på 1900. Sedan Långö Liebruk lades ned (där Anders farfar arbetade som liesmed)smidde Anders farfar liar fram till krigsslutet på 40-talet i den egna smedjan. Sedan dess har både Anders pappa och Anders hållt ässjans glöd vid liv.

Anders smider själv inte så mycket nuförtiden och ässjan står mestadels oanvänd. Jag har fått lov att nyttja smedjan och dess facilliteter, gissa om jag är glad!

Vatten, el, borrmaskin etc finns där och en hederlig liten Jupiter lufthammare står där och bara väntar på att få arbeta...

Blev ännu en ljusstake idag, den jag gjorde sist fick underkänt av familjen för att foten var lite för klen. Nytt försök och kraftigare fot idag då :-)

2 kommentarer:

Ann-Kristin sa...

GRATTIS, Såååå glad för din skull!
Kram/Anki

Stefan, Orsa Järn & Design sa...

Häftigt, snacka om lördagsgodis.
Varma smideshälsningar Stefan