söndag 15 mars 2009

Ljusstake nummer 7

Så fick jag ett par timmar på söndagskvällen i smedjan då. Blev en ljusstacke till :-)

Nu tror jag jag börjar veta hur jag vill ha dom, efter en 6-7 stycken försök. Otroligt vad många saker man kan skruva på, rundjärn, fyrkantjärn, dimensioner, fotens diameter, krage, ljusstakens längd etc. Och allt tillsammans ska bli estetiskt tilltalande, det är liksom själva grejjen?

Men nu har jag testat lite olika på alla punkter så nu tror jag att jag hittat "min" modell som just jag tycker blir bra. Så nästa gång i smedjan ska jag försöka göra en ljusstake såsom jag tänker mig den. Kanske skulle man försöka bli bättre på att göra ritningar? Då kanske det inte blev så mycket "try and error" :-)

3 kommentarer:

Stefan, Orsa Järn & Design sa...

Ja du, jag fick en beställning på 40 st ljusstakar av en egen designad ljusstake som jag tog fram för några år sedan. Jag var lite less dem ínnan alla var färdiga men jag fick upp tempot på dem vartefter.

Låt mig tipsa om en gissningstävling som jag har på min blogg just nu.
Gissar du rätt så kan du vinna ett presentkort.
MVH Stefan

Anonym sa...

40 stycken!

Inte illa, såg alla likadana ut eller fanns det "viss" variation? Jag känner attt jag inte har riktigt den kontrollen på det jag gör att dom blir lika.

Men kanske om jag orkar göra 40 stycken att det börjar räta upp sig :-)

/Tomas

Stefan, Orsa Järn & Design sa...

Om man stälde nr 1 och nr 40 bredvid varandra så gick det nog att se stor skillnad även om de började likna varandra mer och mer vartefter. Nu skulle de till ett företag som skulle dela ut dem som julgåva till afärspartners så därför spelade det inte så stor roll om de diffade lite mellan varandra.
Varma smideshälsningar Stefan