måndag 10 maj 2010

Handtag till köksluckor













Så fick jag ytterligare några timmar i smedjebacken hos syrran & svågern och Våga smidas smedja (som jag naturligtvis är medlem i).

Jag har som sagt haft ambitionen att byta ut alla dörrknoppar på våra köksluckor till smidda handtag. detta har jag skrivit om tidigare och prövat att smida några handtagsmodeller. Nu kom jag till skott och smidde 13 stycken handtag som förhoppningsvis skall upp i köket, om dom passar i slutänden får vi väl se?

Alla ämnen är färdigsmidda och det jag har kvar att göra är att böja till dom, slå hål samt att ytbehandla dom (linoljebränning). Jag utgick från 8x8 mm fyrkantjärn som jag smidit löv i ändarna på. Jag har sedan gjort en vridning samt smidit fyrkant till runt och gjort en liten hals/avsmaling i änden på handtaget.

Dom är inte identiska och däri ligger det svåra för mig i smidet, att göra en sak som ser bra ut går ibland men att göra 13 stycken lika dana! Nää, det är liksom en helt annan sak :-) Men på det hela taget är jag nöjd, totalt 26 smidda löv, 13 vridningar och inget vart bränt eller förstört. Jag är nöjd så långt, får se hur det blir när dom är färdigböjda och linoljebrända?

Totalt 5 timmars smide för 13 handtag sedan tillkommer böjning, hålslagning och linoljebränning, kanske 15 minuter per handtag till. Det blir ca 40 minuters arbete på varje handtag. Sedan tillkommer kostnad för kol och järn så klart. Man inser att ingen skulle köpa handsmidda saker av en om jag skulle ta en timpenning som motsvarar en hantverkares debitering idag! Med en timpenning på 350 kronor i timmen hamnar ett handtag på ca 250 kronor/styck! Nja jag måste speeda upp det här om jag ska kunna leva på det :-) Å andra sidan, hur kul skulle det vara i längden och smida 30 handtag om dagen, 5 dagar i veckan...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan där,
ja som sagt, gör enklast möjliga, en mall helt enkelt, om du skulle försörja dig på att smida enbart handtag*ler..

Har läst några av dina inlägg med stort intresse. Är själv plåtslagare och har ingen större erfarenhet av smide i smedja, men har dock stort intresse för det.

Men smide är ju ett hantverk precis som plåtslageri, och därigenom måste man hitta de småvägarna för att göra det lätt för sig utan att brista på kvaliteén.. Så om du ska göra mycket av en vara lr specifik sort, försök då göra "Mallar" som hjälper dig att speeda/skynda på arbetet och tjäna tid samt pengar..

Ett hjälpsamt råd,

Mvh P-a från Kungälv

Tomwik sa...

Såg din kommentar först idag P-A!

Kul att du tittar in på bloggen ibland. Tackar för tipset! Jiggar är nog melodin!