måndag 21 februari 2011

Gardinringar & beslag



Gjorde 4st ringar och 4 st beslag/krokar att hänga gardiner i. Utgick från 6mm fyrkantsjärn som jag vred i kallt tillstånd. Blir jämnare vridning om man vrider järnet kallt och 6 mm är ju inga problem att vrida för hand. Jag utgick från 45 cm långa stänger som jag smidde ut i ändarna och gjorde en ögla respektive krok för att sedan häkta i ändarna i varnadra. Lite trixit att få dom jämnrunda men med träklubba och på en stubbe går det bra att knacka till ojämnheter och "få till det".

Beslagen/krokarna är 10 mm fyrkantsjärn där jag har lagt järnet över städet och gjort en ansättning. Från ansättnignen smider jag ner 3 cm tills det blir ca 1 mm tjocklek. Sedan använder jag penen på hammaren och smider till den lite solfjäderformade änden som skruvas fast i väggen. Jag låter märkerna efter penen ligga kvar som dekoration. Sedan penar jag ut andra änden och smider den "hyffsat" rund, det skall synas att det är smitt så inga perfekta former här utan lite kantigt. Till sist böjer jag till kroken/öglan och sedan böjjer jag till kroken 2 gånger 90 grader.

Som vanligt är det lätt att göra tankefel när det gäller hur man böjer kroken/öglan, väggfästet och 90 gradersböjjarna! Den dekorativa sidan av väggfästet är till en början så att säga på "fel sida" som jag ser det, men man får stanna upp och tänka till ltie så går det bra.

Tidsåtgång för 4 ringar och 4 beslag blev 6 timmar och det var första gången jag gjorde just denna design så jag hoppas det går att speeda upp lite nästa gång?


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, har du ngn bild som visar hur det blev efter att ni hängt upp tyg/gardiner?

mvh // Lotta, Östhammar