torsdag 22 december 2011

Bygga skafferi och smida beslag (gångjärn & handtag)

Var ett tag sedan jag uppdaterade bloggen men här kommer lite bilder på ett projekt jag pysslat med i decembermörkret!

Jag har byggt ett skafferi i köket "on demand" från Helena. När allt snickeri var färdigt stod det klart att inget annat än handsmidda gångjärn och handtag skulle pryda dörren! Sagt och gjort! Var i Våga Smidas smedja i Smedjebacken en lördag och smidde mig det som behövdes.

Jag utgick från Plattjärn 5 x 20 mm till bladen och 10mm fyrkantsjärn till hakarna. Började med att smida ut bladen till önskad tjocklek, avsmalning och bladet längst ut på gångjärnet. Sedan gjorde jag hakarna med stukning i vinkeln för bra hållfasthet och något att slå på vid fastsättandet. Vid 90 graders böjjning gör ju annars uttänjningen i vinkeln att det blir tunt med material vilket minskar hållfastheten i hakarna. Något man kompenserar för om man stukar materialet i vinkeln.

Jag arbetar helst i fyrkantsjärn då det ändå måste vara två sidor att smida på när man räcker ut hakarna. Sedan smider jag tappen rund som dörren skall hänga på. Jo och en liten detaljt som har med funktion att göra, Jag smider en fas på plattjärnet innan jag "rullar" ihop gångjärnet för att det skall smita ihop tajt och bra i själva "öglan" om kan säga så? Syns på bilden hur rund öglan då blir inuti. Annars är risken att det blir en liten "kant" som hugger tag i tappen när man vrider dörren/gångjärnen runt tapparna!

Till sist så blev det bränt i linolja för att få den där äldre svarta patina som man ibland eftersträvar i smidet.




Tja, hur som helst skåda bilderna och döm själva, jag är i vart fall nöjd med resultatet och Helena har godkänt och kvalitetssäkrat projektet :-) Kanske man skulle smida egna skruvar då dom som sitter där nu inte riktigt passar in om man ska va petig?

Inga kommentarer: