fredag 30 mars 2012

Smide i mars 2012 #4



Blev nästan klar med ett par gångjärn men de fixar vi en annan gång :-) En dag när jag skulle till smedjan ville ena dottern Emma följa med till pappa Tomas stora glädje, vilket hon NATURLIGTVIS fick!

Hon hade en ide hon ville testa, hon ville nämligen smida sig ett par glasögon att ha i bokhyllan eller någonstans som ett stilleben. Har alldrig tänkt tanken så jag blev lite glatt överaskad över iden bara :-)

Vi gick igenom vilket material som skulle kunna lämpa sig och sedan hur momentvägarna skulle vara för att få till ett par glasögon. Även mattekunskaperna kom till användning då hon skulle räkna på materialåtgång med runda former, ni vet det där med P !

Glasögona är smidda i 6 mm rundjärn och är i tre delar där skaklarna är utpenade och fastsatta i änden med en ögla. EMMA, du får MVG av pappa eller ska man kanske säga betyg A nu när skolverket gjort om allt igen :-)

Hoppas barenen vill följa med mer till smedjan. Jag tänker på vad duktig man kunnat bli om man fått hålla på med smide sedan man var 6-7 år som Emma var när hon smidde sin första krok :-)

2 kommentarer:

Stefan, Orsa Järn & Design sa...

Stiliga bågar. En kul idé.

Unknown sa...

Vilket underbart arbete! :) Och vilka duktiga tjejer sen då=) Jo, jag tänkte höra.. det är inte så att du tar emot beställningar? Just detta inlägg träffade mig rakt i hjärtat och ett par sådana glasögon skulle ju vara tokfint att ha.. och dem där gångjärnen för den delen.

Vänlig hälsning
Emma