måndag 29 september 2008

Nordiska mästerskapen i smide 2008



Var på en fantastisk tillställning i helgen, Nordiska mästerskapen i smide!

Jag fick möjlighet att träffa mästersmeder från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Ukraina och England. Plus ett helt gäng med övriga smeder som blivit profiler i smidessverige genom åren. Vilket gäng, samlat på en och samma plats, i Smedjebacken (bara namnet Smedjebacken är ju en fullträff). Det tävlades i öppen klass, gesäll klass och mästersmedernas klass. Vinnare av 2008 Nordiska mästersmeder blev Finland!

Jag skall skriva några inlägg om helgen som gick men trötthet tvingar mig att bara notera detta här och nu. Kolla in videon med del av invigningsshowen, för show var det! Och en sak till, det sattes världsrekord, tror vi, i att smida världens största spik! Jo, jag var med och släggade på den tillsammans med smeder från 7 nationer... Mina initialer finns på den, tillsammans med mången duktig smed ;-) På en av bilderna här ser ni Tobbe malm hålla i den färdiga spiken som väger ca 16 KG!

Jag återkommer i ärendet...

5 kommentarer:

Hon som lägger puzzlet sa...

Vi tackar för det proffsiga och fina arrangemangen! Det var en fröjd för ögat och hjärnan! Det var ett glatt finskt gäng som styrde kosan hemåt. En enpoängsskillnad, gav Finland mästartiteln detta år. Sverige allts mycket god tvåa! Alla som tävlade i mästarklassen var mycket jämngoda!
- väl hemma. Allt väl. Tacka alla från oss... säger..

Anonym sa...

Hej

Ja det va ju synd att man inte hade orken att komma dit. Det ser ut att ha varit riktigt kul men två smidesfester på raken e mer en vad jag orkar med.

Stefan, Orsa Järn & Design sa...

Roligt att läsa och jag ser fram emot fortsättningen i ämnet.
Kul att jag hittat din blogg Tomas det var mycket spännande läsning så jag får lov att ta mig mer tid att läsa ordentligt framöver.
Kul att läsa om hur det gick i Sveg, har ju hört av syrran din att du hoppade på det, är själv sugen men för nog vänta tills ungarna är större.
Varma smideshälsningar Stefan

Tomwik sa...

Hej Stefan!
Ja ditt namn har jag hört, kul att se dig här. Jag hoppas verkligen att vi kan träffas någon gång. Har bestämt för mig att vi sågs någon gång under våga smida kurserna i Orsa för något år sedan?

Johan!
Jag hade verkligen velat komma upp till Värmlandsskogarna och träffa er men jag hade helt enkelt inte tid att ta ledigt från jobbet och med barn och allt får man prioritera, Hoppas våra vägar möts någonstans i smidessverige!

Och Till alla Finska smeder och smidesintresserade, kul att träffa er och jag hoppas att nätverket mellan järnets män och kvinnor skall växa... Kiitos paljo ja Näkkemiin Gunvor!

Hälsar:
/Tomas Wiklund

Stefan, Orsa Järn & Design sa...

Jo, vi sågs nog ikring våga-smida kurserna. Du gick väl i första gruppen som var på våren, då var jag inte involverad som kursledare utan det var jag först i de två efterföljande grupperna som var på hösten. Sedan mins jag inte om du var med på utställningen vi hade i Orsaks galleri.
Varma smideshälsningar Stefan