onsdag 8 oktober 2008

Nordiska mästerskapet i Smide 2008, del II

Tänkte jag skulle beskriva lite hur tävlingsuppgiften i Mästarklassen såg ut.
(Här bredvid är Sveriges tävlande i Mästarklassen, Theres Johansson smidandes utsmyckning på bordsupphängningen)

Tävlingsuppgift:
Smida fyrkant och ring enligt måttsatt ritning. Fyrkanten 200*200 mm utvändigt mått, material 12*12 mm. Ring yttre diameter 160 mm, material 10*12 mm. Hålslagning för genomstick av upphängningstråd 6 mm. Både ring och fyrkant skall hänga fritt. Tillverka slagvertyg (för att slå med likt en gong gong) och en bordsupphängning enligt egen design.

Bedömningsgrunder
1 Teknik
2 Konstnärlighet
3 Ytbehandling
4 Struktur
5 Sammanfogning
6 Funktion
7 Helhetsintryck
8 Tidsåtgång

Låt mig börja med att säga att det inte var någon av de tävlande Mästersmederna som hann med sin uppgift på den utsatta tiden, 4 timmars smide! På morgonen hade de tävlande fått göra ritningar på hur de hade tänkt göra sina alster. Alla smeder hade missbedömt sin egen förmåga att skapa det dom tänkt sig på utsatt tid. Det visade sig vara svårare än de från början bedömt. Alternativt kan man kanske se det som att dom fått för lite tid men alla visste förutsättningarna innan dom började rita. jag tror att mästersmederna var liiiite stressade av varandras rykten och kunnanden :-) ? Jag bytte några ord med all tävlande mästersmeder och deras uppfattning var nog att det var för lite tid.

Jag fick även några ord med den engelske domaren som varit med och tagit fram tävlingsuppgiften, Peter Parkinson. Han menade nog att tävlingsuppgiften varit alltför tekniskt inriktad och för lite tid till det konstnärliga uttrycket. Om detta kan man nog och det kommer nog att debateras fram till nästa Nordiska mästerskap, skall tyngdpunkten ligga på teknik eller det konstnärliga?

Jag kan konstatera att den nordiska traditionen med verktygssmide och funktion är djupt rotad och i viss mån skiljer sig från den mer kontinentala som tar sig mer konstnärliga uttryck, intressant eller hur... ?

Inga kommentarer: