fredag 22 maj 2009

Väggampel





Åkte ner till smedjan och tänkte fortsätta smida handtag men jag var utan rätt material (tyckte jag). Får väl åka till järn/skrot handlarn och köpa mer fyrkantsjärn i olika dimensioner.

Så vad gör man när materialet bestämmer? tja nått annat :-) Jag smidde ju en liten väggampel förut som jag ville vidareutveckla, har ju sett sådana förut och speciellt en smed i Ludvika inspirerade mig till att försöka, Joakim Frost, tack för inspirationen Jocke! :-) jag är inte helt nöjd men nog är det något på G? några försök till så sitter det nog.

Började med lövet, stukade upp lite material så jag skulle ha tillräckligt för att göra ett hyffsat stort löv. Sedan gjorde jag snurren på skaftet till lövet. Sedan räckte jag ut den änden som skulle bli ljushållaren. Efter att ha dornat upp hål för spik snurrade jag till den ände där ljustet skall sitta. Ja, osså linoljebränning så klart. Tog mig 2½ timme men det går att bli effektivare nu när man vet momentvägarna och materialåtgång. Det svåraste just nu känns nog ändå som det är att beräkna matrialåtgången, det är svårt att veta hur mycket som går åt för att göra ett löv till en förutbestämd storlek och form. Och till den där sista snurren, tja den vill jag ha ytterligare lite material till. Nu hade jag 20 cm räckt och färdigt och det vart kanske lite lite ändå...

Men som sagt, jag fick ju några timmar i smedjan och det var ju det som räknades :-)

3 kommentarer:

Stefan, Orsa Järn & Design sa...

Snyggt skapat!!!
Men vad händer med stearinet som rinner ned?

Skulle du vara sugen på att prova sälja lite av ditt smide i min webbshop?
Kolla in mina snorbromsar som jag tagit fram till stöd för prostatacacerforskningen.
http://stefans-smidestankar.blogspot.com/2009/05/i-gar-sa-smidde-jag-till-en-krok-och.html
Varma smideshälsningar Stefan

Tomas Wiklund sa...

Det droppar ner på... ehum ahh jag måste vidareutveckla. Hur var det nu, Funktion? Ja, jag jag visste det var nått jag missade :-)Men den var ju snygg :-)

Nää sälja? Då ställs det ju krav på en? :-) Skall fundera på saken Stefan...

Unknown sa...

Snyggt Tomas,roligt och se att man
kan inspirera andra.
Ha det fint Mvh Jocke