lördag 28 maj 2011

Första Röjkniven / Machetas är klar!




Fick klar den första utav tre röjjknivar idag! Om jag gör en resume så har jag gått till väga på följande sätt:




1. Utgångsmaterial var ett plattjärn (härdbar stålsort) på 6x30 mm.

2. Smider ut formen på bladet så att kniven håller de 30 mm vid skaftet och i spets/änden 70 mm. Arbetar till en början med penen men övergår till ban då jag vill ha bladet så slätt som möjligt utan märken efter penen. Smider även ner en antydan till egg för att få mindre material att fila och slipa bort vid formning av eggen senare. Lägger undan kniven för att kylas ner i lufttemperatur då jag inte vill härda stålet i vatten. Jag vill vända på bladet och nu smida på skaftet som skall vara 100% genomgående med två träsidor på var sin sida med bladet synligt i mitten.

3. Efter avsvalning smider jag ut skaftänden. Den skall dels ha en form som ger stöd bak i handen men även skydd från att halka med fingrarna ut på bladet. Även tjockleken skall ner på skaftet. från 6 mm till ca 3-4 mm smider jag ner det.

4. Nu är smidet klart och jag hettar upp baldet till minst 800 grader för att sedan läggas i isoleringsmaterial över natten. Då får jag en långsam avsvalning och stålet blir "normaliserat". Då är det som mjukast och lättast att forma med fil samt att jag får bort eventuella spänningar som jag byggt upp i stålet udner smidet. Det senare är viktigt för att inte få konstigheter i bladet vid härdning.

5. Nu är det ett par timmars arbete med att fila till formerna på bladet och skaftet.

6. Upphettning långsamt till 800 grader. Jag tar god tid på mig och bladet värms upp först på siddan av ässjan och sedan på kolbädden och sedan i glödbädden. Detta får ta en timme minst! Sedan härdar jag bladet i härdolja för att få en så skonsam avkylning som möjligt men ändå effektiv!

7. Slipning på en slipsten för skärpan. Jag har smidit bladet med bara egg på ena sidan, sk. saxslipning står på dagordningen. Detta är ett huggande verktyg och inte ett skärande vilket gör att jag väljer en egg på 40 graders vinkel.

8 Skaftning med två halvor av päronträ! Jag skruvar ihop bladet med förbindelseskurv (sådana som sitter exempelvis i lås och trycken på dörrhandtag i dörrar) utav mässing. Mycket filning och slipning för att få till trähandtaget och stålet att sitta ihop jämt och fint. Jag lägger lite PL400 på emellan träsidorna för bra fäste samt för att fylla ut eventuella ojämnheter.
  
Totalt har jag lagt ca 10 timmars effektivt arebete på min första röjjkniv! Kan nog komma ner i 7-8 timmar per kniv men det blir dyrt ändå för en eventuell slutkund :-) Matrial kosntad är kol, stålet och förbindelseskruv i mässing på sammanlagt ca 100 kronor och så en timmpenning på det!

Inga kommentarer: