tisdag 3 maj 2011

Handsmidda pilspetsar

 



Då jag är intresserad av handgjorda pilbågar i trä, sk primitiva bågar har jag smidit några pilspetsar i helgen som gick. Jag har gjort någon pilspets förut (skall finnas på denna blogg sedan tidigare) men ville exprimentera lite hur man bäst gör dom, vilket utgångsmaterial som är lämpligast och vilken storlek/vikt på pilspets som är lämplig med olika pilbågar och pilar?

Ännu så länge har jag bara gjort väldigt enkla pilbågar till barnen av Rönn. Den båge som skjutit bäst/längst har gått ca 50-60 meter men dom små pilbågar jag nu har går bara som mest ca 25-30 meter. Jag har nu plockat hem några pilbågsämnen som jag skall försöka göra pilbågar av enligt konstens alla regler, finns bra med instruktioner ute på nätet. Jag har fastnat för sidan http://www.primitivabagar.se/ om någon är intresserad?

Ja, pilspetsar var det! Jag har testat med 8 mm och 10 mm fyrkantsjärn och jag har testat att smida holken först och även själva spetsen först. Jag har testat lite olika former på själva spetsen men fastnar för modell enligt ovanstående bilder. När jag använder 8 mm som utgångsmaterial har jag stukat upp änden lite och smidit ut holken först, när jag använder 10 mm räcker materialet väl till för att göra en holk utan stukning till en pil med 10 mm i radie (radien * 3,14 ger då en holk på 3,14 cm).

Pilarna har blivit mellan 6 och 8 cm långa med holk och dom är alla lite för tunga för de lätta pilarna och små bågarna! Jag tror att det är perfekta pilspetsar för en riktig långbåge med kraften men för mindre bågar kommer jag nog att gå ner på 6 mm fyrkant och inte längre än 5 cm. Som det nu är "dyker" pilarna väl tidigt tror jag, jag är ju som sagt inte någon pilbågsbyggare av rang :-)

Hur som helst, jag har roligt och gör något hantverksmässigt tillsammans med barnen som är livligt involverade i pilbågskonstruktioner, smide och piltillverkning.

To be continued...

1 kommentar:

Unknown sa...

Kul... Raspar/yxar själv ut mina bågar och har en dotter som vill vara med och bygga sin egen snowboard... Men va gör man, hon vill vara med :)