fredag 13 maj 2011

Röjjknivarna klara!



Har idag filat, borrat hål för att nita skaft, härdat och anlöpt de röjjknivar jag i går lade i isolering för att de skulle normaliseras. Lite show att härda i härdolja med rök och eldsflammor vilket jag inte gjort någon gång förut. Jag har alltid härdat i vatten men då dessa kinvar/machetas är långa, mycket längre än en kniv, ville jag härda på ett skonsammare sätt än med bara vatten. Knivarna behöll formen, är raka och krökte sig inte en millimeter! Jättekul att det hela funkade och att jag faktist, på två dagar har gjort tre stycken!

Nu skall dom skaftas med tre nitar per handtag/skaft. Sedan är det dags för leverans! Toal tidsåtgång per kniv/machetas estimerar jag till 6-8 timmar lite beroende på hur skaftningen går? Sedan tillkommer kostnad för kol och material. mm... man fattar att fabriksgjorda prylar blir billigare och mer tidseffektivt gjorda. Men som sagt, dom finns ju inte i sortimentet i Svergie så jag kanske ska nischa in mig till alla gärdesgårdstillverkare då? :-)

Jag återkommer med bilder när jag har skaftat en av dom...

Inga kommentarer: