tisdag 18 mars 2008

Bronsgjutning i förlorad form


Förra veckan började vi göra formar till den gjutning vi har sysselsatt oss med hela dagen idag. Tänkte i korthet beskriva processen här. Foton finns i fotoalbumet på sidan 4 och 5, kolla efter bilder med beskrivningar som går från A till G.


A. Först gör man figurer man vill gjuta i vax. tex ett städ som bilden i fotoalbumet visar. Man kan antingen trycka avtryck i vax från befintliga mönster/former eller från en bit vax skära/värma fram önskad form, tja nästan önskad form i mitt fall då :-) Om man trycker en form gör man det i lera, exempelvis gjorde jag det av det kors jag tidigare smidit. Efter det häller man smält vax i leravtrycket och skär/putsa/värmer till slutfiguren. Jag valde att försöka få fram en ådring i mitt kors som jag sedan hoppades skulle framträda på den färdiggjutna figuren.


B. Nu är det dags att sätta fast ett sk "ingjöt" där vaxen skall rinna ut och smältan rinna in i ett senare skede. man lägger även ett tunt lager med fin lera som ger en bättre yta som ligger an mot figuren än den lite grövre blandningen av hästdynga, lera och sand som utgör själva formen.


C. Sedan är det bara att vänta en vecka på att formarna skall torka, fortfarande med ingjör och vaxfigurer inuti.


D. En vecka senare börjag man värma försiktigt för att få loss ingjöten och hälla ur vaxet som smälter vid ca 70 grader. Sedan värmer man på glödbädd allt intensivare. Lerformen skall vara bränd och glödgad. Dels för att inte spricka när man häller i smälta och dels för att den skall hålla värme så att all smälta hinner rinna ut i hela figuren innan den stelnar (vilket går mycket fort för brons och mässing).


E. Nu är det dags att hälla i smältan, det kan vara mässing, brons eller blandning av båda. Olika halter av tenn repsektive zink ger olika färgnyanser och hårdhet. Att hälla degeln full med smälta i en lerform är ett skådespel i sig, ett HETT skådespel :-)


F. Efter att formarna fått svalna kan man försiktigt knacka sönder dom (därav namnet förlorad form) och hoppas på det bästa. Mycket kan gå snett och inga givna resultat kan ges :-) Det är lite som att öppna julklappar varje gång man får knacka sönder en form. Man har ju lagt många timmars arebte och väntan en vecka (vilket ju i vår moderna tid är lite mer än att vänta på att datorn skall ladda windows när man startar den) !


G. Dagens skörd blev två kors, två städ och ett par brocher. Jag är nöjd och fem av sex gjutningar blev bra för min del.


Och jag klarade mig även från Zinkfrossa som kan drabba en om man andas in de giftiga gaserna som bildas när zink förångas.


Nu är det några timmars filning och putsning innan allt är klart...


/Tomas

1 kommentar:

Björn Welin sa...

Intressant blogg du lagt upp. Synd att det inte är särskilt lätt att hitta Fotoalbumet.
Jag slutade leta efter en liten stund, det går säkert att hitta men det skall vara mer intuitivt för att man skall stanna kvar på sidan.
Björn Welin