lördag 22 mars 2008

Påsklov


Jaha så vart det påsklov då. Hela familjen är i Malingsbo hos syrran över helgen. Planen just nu är att jag, Mathilda och Emma åker upp till Sveg ett par dagar och snickrar lite på Mästermyrkistan och kanske smider något litet...


Har i alla fall putsat och filat på de brons/mässing prylar vi gjöt i veckan, blev helt ok. Kul med gjutning men men jag ser fram emot att dra igång ässjan igen :-)


Nästa vecka skall vi ha en veckas silversmide, ser jag också fram emot, kanske kan man kombinera järn och silver på ett snyggt sätt.


Tills vidare, Glad Påsk!


/Tomas

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Har tittat lite på eran bronsgjutning, ser riktigt bra ut!
Har ett par frågor då jag själv tänk börja gjuta.

Vilken gjutsand använde ni till formarna?
Har ni tennöverdrag på de färdiga objekten ?

Skall bli kul att följa din blogg.

Mvh
Peter

Tomwik sa...

Hej Peter!

Jo som jag förstått det hela använde vi gjutsand med en inblandning av någon form av petroliumprodukt som fungerar som bindmedel. sanden måste allteftersom den blir torr fuktas med vatten något. bränd sand där bindmedelt bränts ur kaseras efter gjutning.

Då skolan håller med sand har jag ej själv köpt av någon handlare men jag kan tänka mig att färghandlare eller byggvaruhandlare tar hem på beställning om dom ej har i lager.

Kul att du hittat hit Peter!

/Tomas

Anonym sa...

Hej Thomas

Hittade ett ställe som sålde sand på nätet testade även gjutmassa från KW. har precis börjat bygga en ugn nu så kanske kan gjuta lite på lördag eller söndag.

Undra lite om den silvriga färgen på de färdiga föremålen? är det tennöverdrag eller?

Mvh
Peter

Tomwik sa...

OK, Spännande berätta gätna om resultaten!

Jag tror att det är bilden som är lite fel för det är två färgnyanser (beronde på Zink/tenn legeringarnas %-halt).

Med zinklegering går det åt det gula hållet (är ju mässing per defenition). Med Tennlegering går det åt det röda hållet (egentlig brons per defenition).

Silverfärg har jag inte fått itll så det måste vara bilden med blixt som luras något... Kolla fotoalbumet på bloggen så ser du kanske bättre bilder vad beträffar färgnyanser?

/Tomas