lördag 8 mars 2008

Inluensan, sportlov och en yxa blir till.




Så har det varit sportlov denna vecka och jag har pga förra veckans hosta och snorande åkt upp till Sveg för att "ta igen" lite av det jag missat. Jag har med hjälp av Robin som varit min släggdräng och guide (han var med och gjorde sin första yxa förra veckan) prövat och göra en yxa. Det var i sanning inte lätt utan K-G:s trygga övervakande och allt som kan gå snett gick snett känndes det som. Två tunga dagar och ett yxämne som jag inte helt är nöjd med, framförallt pga att ögat (där skaftet skall sitta) blev både missformat och snett.




Att smida ut egg, få till skägg och med kattunga driva igenom ett öga gick bra men sedan när jag med dropformat Dorn skulle vidga ögat blev det snett (se bild, ögat snett före försök att rikta och bild på färdig yxa före filning etc. ). Efter lite konsultation per telefon med K-G (som alltid har en lösning på våra smidesproiblem) gjorde jag ögat först helt runt för att sedan få till dropformen igen och denna gång förhoppningsvis rakt, men ack! Dessutom lyckades jag få upp tempraturen på stålet till full pott! Dvs stålet brann likt ett tomtebloss, ack ack ack! Efter lite slipning och ytterligare försök till justeringar med ögat gav jag upp i fredagskväll och yxan ligger på glödning för att kunna filas lättare. Jag skall föröka fila till ögat innefrån lite samt se om det går att få fason på yxan.




Jag hade en bild i sinnet hur yxan skulle se ut men det slutgiltiga resultatet ser annorlunda ut, som vanligt det är väl ok men det blir alldrig som man tänkt sig det hela. Ja ja det är väl bara att kämpa på och göra en till yxa i veckan som kommer. Men det får bli på kvällstid då vi skall hålla på med Bronsgjutning i två veckor framåt nu...




Jag är i alla fall på benen igen efter en allt för lång förskylningsperiod även om den retliga hostan förföljer en...




/Tomas

Inga kommentarer: