lördag 15 mars 2008

Bronsgjutning i sandform

Jag har lagt upp en serie bilder i fotoalbumet (sidan 4) där man i stora drag får en uppfattning av hur det hela går till.

1. Först tar man en form (flaska kallas det) som är delad i två delar. Formen är helt utan botten och lock, man packar gjutsand hårt i först ena formen.

2. Sedan trycker man ner det man vill gjuta av, det kan vara smycken, föremål av olika slag som man har till hands. man kan även forma egna figurer i exempelvis zenitlera eller trä och trycka ner i sanden.

3. Sedan monterar man överdelen av formen (som även den är utan botten eller lock) och packar sand. Man lägger först ett tunt lager sk. släppmedel så att sanden inte fastnar mellan flaskhalvorna.

4. Nu tar man isär formerna och pillar försiktigt bort figurerna man tryckt ner i sanden. Sedan gör man ett sk ingjöt. En kanal som helt enkelt skapar kanaler till alla figurer och som har ett hål igenom hela överdelen så att man kan hälla i smältan.

5. Nu smälter man brons eller mässing som mnan har till hands. Mässing är koppar/zink legering medans Brons är koppar/tenn legering. Gamla kranar, rör och gamla gjurtrester m.m. sågas sänder i mindre delar och smältes ner i degel. När detta är gjort är det bara och hälla i smältan i formen och hoppas på det bästa, för det är mycket som kan gå snett när man gjuter!

6. Efter avsvalning är det bara och ta isär formen och se hur resultatet vart. En del efterbearbetning återstår med att såga isär delarna, fila och putsa som med allt annat i metallhantering.

Tja så går det till på ett ungefär, titta gärna på bilderna som sagt. Det var roligt att gjuta och jag kommer nog att testa detta någon mer gång hemma i fältsässjan som då får byggas om lite inför en bronsgjutning. Jag har valt att gjuta ett spänne som skall sitta på mitt förskinn så jag slipper knyta det, dessutom ser det snyggare ut :-) Jag gjorde även ett par halssmycken (hjärtan) och en kopia på en forntida bronskniv.

Nästa vecka skall vi gjuta i sk förlorad form och jag återkommer med kortfattad beskrivning och resultat av det...

/Tomas

Inga kommentarer: