onsdag 9 april 2008

Mästermyrkistan etapp I klart!


Äntligen dags att ställa sig i smedjan och banka järn igen!

Denna vecka har vi gjort klart våra kistor så pass att vi nu kan börja smida beslag till dom. Jag var hemma med sjukt barn i måndags och har ägnat tisdagen och onsdagen åt att göra klart min kista.

Jag har nog lagt ca 50 arbetstimmar på den så här långt. Jag inser att jag inte är någon erfaren träslöjdare och antar att kista nummer två skulle ta betydligt mindre tid att iordningställa. Förutom bandsågen och rikthyveln har det varit ett handarbete med huggmejsel, kniv och fil att passa in, fasa ur och få till det hela. Kanske att jag skapat mig onödigt mycket arbete med att välja Ek som trädslag, det är hårt, besvärligt och spricker lätt om man inte är varsam. Furu hade varit ett lättare material som nybörjare men jag hoppas ändå att det lönar sig i slutänden med Ek som ju är ett vackert trädslag och framförallt, Mästermyrkistan var ju i Ek!

Nu har jag torsdag och fredag på mig att smida beslagen, formade och anpassade till hur just min kista blev. Nästa vecka skall vi börja med låset som nog blir hur kul som helst! Hoppas jag hinner klart med det jag ska denna vecka, kan hända jag tar lördagen till hjälp, vi får se?

Inga kommentarer: