lördag 5 april 2008

Silversmidesveckan till ända!


Denna vecka har varit helt hysterisk sett till arbetsinsatsen! Har arbetat 60 timmar mellan måndag lunch och fredag eftermiddag, kvällarna har blivit lååånga :-)

Jag kan helt klar tänka mig att snöa in på silversmide lite då och nu, det är roligt, inte helt omöjligt och det blir snyggt! Om än med mycket pill och en del finmotorik inblandat. Vi fick börja med att kapa silvertråd till små ringar 5 mm i diameter. Sedan är det bara att, med hjälp av två tänger böja upp och böja till ring för ring tills en kedja med förutbestämt mönster tar form. Det finns många olika kedjor att bygga men jag fastnade för en klassisk länksammansättning som kallas för Kungslänk (även kallad Kejsarlänk, Stenebylänk eller Bysantinsk länk). Det är en gammal form som hittats i flera utgrävningar runt om i världen.

Jag har kapat ringar och länkat ihop 2 stycken kedjor med hjälp av ca 10 meter silvertråd så bara det arbetet tog väl ett par dagar. Sedan har jag prövat på och gjort ett armband med hjälp av tunn silvertråd (0,5 mm) och gjort sk bindning. man trär helt enkelt tråden igenom öglor som man binder med densamma tills ett flätat mönster framträder, till önskad längd. Sedan drar man hela arbetet genom en träkloss med olika stora hål tills bindningen blivit tajt och snyggt. Ett tålamods prövande arbete men rätt meditativt och avslappnande, jag kan ana mormors, mors och farmors glädje i att sticka och virka :-)

Jag exprementerade även med ett par egna ideer. Det ena var att ta tre grova silvertrådar (2 mm) och tvinna dom. Sedan drog jag dom ett antal gånger genom en vals/press och fick ett ämne som jag gjorde ett armband av, enkelt men snyggt tycker jag?

Då jag arbetat med sten (vi har ju mycket av bergarten Profyr i Älvdalen) som hobby i 10 år nu har jag en del arbeten som jag vill knyta samman med silverarbete. Förut har jag köpt färdiga kedjor, infattningar och dylikt. Med egen arbetsinsats i silversmidet ser jag möjligheter att utveckla en del ideer jag haft genom åren, ska bli kul framöver och ta upp dom trådarna igen då jag har mycket trumlad sten, caboconer etc som bara ligger och väntar på att bli färdiga smycken etc. Jag har bland annat prövat att göra infattningar till stenhjärtan jag slipat fram i porfyr, något som visade sig vara svårare än jag trott och haft skicklighet till! Jag får helt enkelt öva, öva och öva lite till innan jag får till något snyggt där! Jag testade att göra infattningar i 0,3 mm silverplåt vilket visade sig brinna upp alldeles för lätt när jag skulle löda...

Tja om silversmide och stenbearbetning kan jag orda mycket, men för att avsluta innan ni slutat läsa, en kanonbra vecka om än med allt för lite sömn! :-)))


PS. Jag har lagt upp bilder i fotoalbumet längst bak (sidan 5 och 6) på de arbeten jag gjort under veckan D.S.

Inga kommentarer: