onsdag 30 april 2008

Yxan är färdig!



Idag och igår har jag filat, slipat, härdat, anlöpt och skaftat yxan som har legat några veckor nu.

Som jag skrivit förut har jag haft en norsk, vikingatida modell som förlaga. Resultatet blev väl inte 100% likt det jag haft i åtanke men yxan är av god kvalité och funktionaliteten är det inget fel på. Jag har haft en slöjdbila i åtanke när jag slipat eggen, dvs en eggvinkel på mellan 25-30 grader och ett relativt kort skaft med möjlighet till grepp nära yxan. Yxan skall vara vass till skillnad från exempelvis en klyvyxa som är "trubbiggare" i eggen, den skall ju klyva inte skära som en slöjdyxa skall göra.

Att arbeta mot slipsten med stadig och säker hand för att dels få en något konkav egg (för att brynet skall ha god anläggningsyta och vinkel mot eggen) och dels för att få så få "fassetter" som möjligt på eggen var ingen lätt sak för en som är ovan handlaget med slipsten och eggverktyg! Även om flera fassetter utmed eggen går att hitta så är resultatet bra nog för att raka armen med, en fin fin slöjdyxa som jag är nöjd med! Men så har det tagit 25-30 timmars arbete innan yxan blev helt färdig!

...men tänk, en helt egensmidd, slipad och skaftad yxa! Woaw!

/Tomas

Inga kommentarer: