lördag 19 april 2008

Mästermyrkistan forts.


Har lagt ytterligare en vecka till ända och jag kan bara konstatera att saker och ting tar tid, längre tid än jag tror det skall göra!

Beslagen behövde ytterligare en ½ dags justeringar och anpassningar för att passa och fungera som det är tänkt. Har även påbörjat arbetet med att göra låset till Mästermyrkistan. Låset är av sk. draglåstyp och även om det är en förhållandevis enkel konstruktion så är det mycket pill, anpassningar och framförallt filning, borrning och sågning. Ja jag har säkert sagt det förut i tidigare inlägg och med risk för att upprepa mig säger jag igen, en timme i smedjan ger 2-3 timmar med filning etc. Kanske häri som smedens skicklighet gör sig gällande, desto bättre smed ju mindre efterarbete :-) ??? Så nog finns det en del att lära efter att ha gått igenom denna kurs i smide!

Nästa vecka är tillgänglig för att färdigställa kistan med beslag och lås samt att göra färdigt de eventuella projekt som inte är i hamn ännu. Jag har Yxan som jag hoppas blir filad, härdad och skaftad i tillägg till åtminstonde 2-3 dagars arbete med Mästermyrkistan!

Tänkte jag skulle ta fram fältässjan och smida spik i helgen hemma på gården, då tjänar jag en dag och det är ju faktist en av de saker jag känner jag kan göra utan handledning :-) Man blir så otroligt bortskämd men även osäker att pröva nya saker själv utan att fråga, när det finns handledning att tillgå :-)

Inga kommentarer: