fredag 25 april 2008

Mästermyrkistan, lås & spik


Denna vecka har jag fått låset klart, spiken smidd, beslagen linoljebrända och låset monterat. Har även bytt ut skruv mot träplugg på ena sidan av kistan.

Det är otroligt vad timmarna bara rinner iväg när man håller på med hantverk! några timmar på linoljebränning av lås och beslag, en dags smide av spik, en dags montering och justering av lås, ett par dagars arbete med att bara sätta ihop låset och justera nyckel och fjäder, Några timmars arbete med att göra en nyckel och filning av densamma så det funkar mot låskolven. etc etc...

Jag antar att en mästersmed av den gamla stammen hade snott ihop en kista med beslag och lås på ...ehh... tja, något mindre med tid :-) ??? Men som jag läste i någon smidesbok "om du ser ett gammalt fint lås på hembyggdsgården så kom ihåg att det förmodligen var gjort av en mästersmed som varit yrkesverksam i decennier"

Jag har inte någon vana av träslöjd och hantverk så att jag överhuvud taget får till det är jag mer än nöjd med, att det tar tid, tja det är väl bara som det ska när man är nybörjare :-) Det faktum att vi till stor del arbetet med handverktyg (exempelvis stämjärn, fil och hyvel) istället för diverse moderna verktyg såsom fräs och dylikt gör väl att det tar lite extra tid för en som är ovan verktygen kan jag tro? Något har jag väl använd ritkhyvel och bandsåg men det går nog att tjäna mer tid på att mekanisera hantverket något... Men å andra sidan, det finns en otrolig tillfredsställelse i att arbeta på ett, förmodligen uråldrigt sätt! Har jag nämnt det förut? Min kista är så långt jag har kunnat gjort det, en kopia av Mästermyrkistan från 900 -talet, både vad gäller matrialval, teknik och utseende.

Jag har ytterligare ett par dagars arbete innan kistan är helt klar och jag tror att jag kommer att bli nöjd med resultatet, vi får väl se.

Inga kommentarer: