fredag 18 januari 2008

Egna verktyg, del II


Så har andra veckan på skolan gått itll ända och det är dags att tvaga sig i tvål igen då :-) Veckan har gått åt till att smida dorn, mejsel, kolraka och kolskyffel. Jag har även härdat om alla tre knivbladen samt slipat upp råegg så nu är det skaft och slida som återstår. Skaftning av kolskyffel skall även göras nästa vecka. På kolrakan hade vi flera alternativa skaft att smida, korg, enkel vridning, klyvning etc. Jag valde att pröva en sk. Gotisk vridning, se bild. Eftersom jag även har en ouppklarad kamp med laminerade knivblad prövade jag för tredje gången en vällning av järn-stål-järn med ett till synes lyckat resultat denna gång. Jag återkommer när knivbladet är färdigt med bilder. Vi har även haft lite mer teori om det där med härdning och anlöpning, jösses det är ju en hel vetenskap det med! Skulle tro att man kan läsa till masters degree i metallurgi med om man vill :-)


Ja just det, jag smidde lite krokar och en konsol att sätta upp dom på, Helena beställde till grytlapparna i köket :-) Nästa vecka blir det till att smida tänger, Det ser jag fram emot men för tillfället är det jätteskönt att vara hemma i Älvdalen igen med familjen!


/Tomas

Inga kommentarer: