fredag 11 januari 2008

Första veckan till ända

Första veckan är klar och det har vart fullt ös hela tiden i smedjan! K-G som vår lärare heter har kört hårt med oss! Vi har lärt oss smidets grundmoment Hur man sträcker järnet (gör en grov bit tunnare och längre), stukning (ansamlar mer material i ena änden av en järnbit), vrider, väller (sammanfogning av två järnbitar), laminering (Väller lager av järn och stål) och hur man gör hål i järnet (inte borra då alltså :-) ).


Klicka på bilderna under fotoalbum för att se några av de saker jag smidit. Med ringarna har jag arbetat med momentet vällning, det kanske svåraste som vi gått igenom denna vecka. Först vällt ihop en ring och sedan smidit den andra ringen och vällt den när den går igenom den första. Tja jag hadde inte blivit rik på att ta anställning som kättingssmed iallafall, det kan jag säga! Detta tog mej ett antal timmar att smida plus några totalhavererade ringar...


Alla dessa moment har vi övat på när vi smidit olika saker. krokar, spik, knivblad och ringar. jag har lagt upp ett par bilder här på mina nybörjaralster.


/Tomas

Inga kommentarer: