lördag 26 januari 2008

Mästermyrkistan




På måndag börjar ett stort projekt som kommer ta en del tid i anspråk förmodar jag, vi skall göra en kopia av den kista som hittades på Gotland någon gång på 20-talet. Mästermyr kistan som den kallas var en verktygskista med de allra vanligaste smidesverktygen för en dåtida smed, inte alls olikt det som smeder allt sedan dess arbetat med (annat än den digitala tekniken där förändringshastigheten är något högre :-) ). Skolan håller med furu till kistan men orginalet var i ek, ek som ej var limmat utan hela stycken och gissa vad jag ämnar göra den i? Just, som den nörd man är vill man ju ha den i ek i hela stycken! Har ägnat 3 dagar åt att leta ekplank som är 30 cm breda och i går hittade jag det jag sökte i Rättvik på en ledstångs & trapp fabrik. Så nu blir det till att snickra och få till träarbetet sedan blir det till att smida beslag och lås. Jag antar att jag återkommer i ärendet... Kolla gärna in Naturhistoriska museet där kistan finns!




/Tomas

1 kommentar:

Unknown sa...

Håller på med en rekonstruktion nu och håller på att ledta dokumentation, men blir ej klok på låset, har du några bilder på låset förutom de som finns i Mästermyr find!