onsdag 9 januari 2008

Första Knivbladet ser dagens ljus

Måndagen gick som befarat åt till att leta upp matsal, gymnasitksal, bibliotek och rektorns tal om hur man INTE behandlar brandvarnare... :-)

Men i går och idag har det blivit långa arbetsdagar, från 0830 till ca 2100. Vi har stått mestadelen i smedjan och skapat våra första alster. Jag har hunnit med några krokar, ett antal spikar och så idag såg mitt första knivblad dagens ljus. Hann göra tre styckna innan hunger och trötthet tog övertaget. Jag har tidigare gått en våga smida kurs ett par helger men aldrig smidit i stål förut, endast "bondjärn" (låg kolhalt och sålunda relativt lätt att bearbeta men inget för knivar och verktyg m.m.).

I morgon skall det bli intressant att sätta filen i knivbladen och forma till dom, få en rak och bra tång samt få till grundformen på den blivande eggen. Sedan blir det till att härda bladet innan det är dags att skafta och slipa upp den sista skärpan... Tror inte jag hinner allt det där imorgon för vi skall lära oss "välla" innan dagen är slut.

Läxa till på fredag är att smida 5 spik som står på sin egen skalle utan att ramla samt ett knivblad vilket i och med idag är klart! Jag återkommer med bilder till helgen...

Vi synes!

/Tomas

Inga kommentarer: