söndag 25 maj 2008

Hemma från skogen igen!


Fem dagar i de Jämtländska skogarna med järnframställning, kolning & tjärbränning är till ända!

I korthet kan sägas att vi gjorde fyra så kallade "blåsningar" med varierande resultat. Vi gjorde två kolmilor och en tjärbränning samt allt kringarbete som behövs till dessa processer och arbete för mat och värme. Kort och gott en skogsvecka utan de faciliteter som Hilton Hotell kan erbjuda :-) !

Det finns mycket att skriva om och jag kommer att återkomma med mer utförliga beskrivningar av framförallt järnframställningsprocessen. Jag har 4 timmar film med mig från veckan och hoppas kunna lägga ut någon snutt som i korthet visar hur man framställde järn från forntiden och i vissa delar av landet, ända in på 1900-talet!

För övrigt så går jag nu in på sista veckan på utbildningen och sedan är tjänstledigheten slut och det ordinarie arbetet tar vid igen.

Som sagt, jag återkommer med mer utförliga rapporter...

Inga kommentarer: