tisdag 6 maj 2008

Laminerade knivblad

Jodå, det fungerar ju ! ;-)

Har lyckats med två laminerade knivblad, känns som vällningen "sitter" och jag tycks ha fått kläm på det hela (om än efter några misslyckade försök). Har idag påbörjat damaskersmide. Har lagt in tre stålbitar mellan fyra järnbitar (7 lager). Har sedan smitt ut det så jag kan vika ihop det i tre bitar och detta har jag gjort 2 gånger (7*3*3 lager = 63 lager). Sedan har jag smidit ut det igen och vikit det en gång i två bitar. På det viset har jag fått 126 lager med stål/järn. Det känns som vällningarna har funkat men på bekostnad av att det brunnit upp en del material så det blir nog ingen stor kniv :-) ? Kanske man kan hitta på och göra något annat av ämnet?

Jag fortsätter imorgon så får vi se vad det blir, om det blir något? Man vet ju inte det är ju först när allt är klart som man på riktigt kan andas ut och se om det lyckats...

Inga kommentarer: