onsdag 14 maj 2008

Sista smidesveckan!



Båda de laminerade knivbladen sprack mitt itu när jag skulle härda dom :-( Något gick verkligen fel i processen att härda, och jag tror jag vet vad...

... Jag ville ha en mycket kontrollerad uppvärmning innan härdningen och la därför knivbladen i ugnen ( i vanlig spis) och lät dom värmas upp där från noll till 200 grader på någon timme, trodde jag. Jag såg efteråt att jag inte haft ugnen på alls utan värmeskåpet längstned på spisen. Då jag hadde svetsvantar och långärmat noterade jag inte att ugnen ej var varm, synd då detta medförde en alltför snabb uppvärmning när jag sedan la knivbladen i ässjans glöd.

Det verkar faktist som om mina vällningar var bra då knivbladen sprack mitt i det invällda stålet och inte i vällningsfogarna. Det känns i alla fall som någon tröst i eländet!

Jag har även gjort ett knivblad av det damaskerade stål/järn jag smidit. Jag laminerade det med ett stål i kärnan av knivbladet. Det har även det någon defekt på grund av dålig härdningsprocess, men även där tycks vällningarna på det hela taget ha gått bra. kniven är inget perfekt mästerstycke men som den glada amatör jag är får jag vara nöjd med resultatet och göra fler försök hemma efter skolans slut, för det var trots lite misslyckanden på det hela taget spännande och roligt med damaskersmide!

Jag har denna vecka gjort ett par flasköppnare och ett verktyg till mitt städ för böjning och riktning av framförallt längre, mindre stycken av järn/stål, exempelvis vid smide av saxarnas "öglor"/handtag.Jag har lagt upp några bilder till i fotoalbumet!

Nästa vecka är vi ute i skog och mark för järnframställning med myrmalm som råvara och gammal teknik med stensatt grop i marken. Jag återkommer med bilder och berättelse till nästa helg!

Inga kommentarer: