lördag 31 maj 2008

Smidesutbildningen är avslutad!


I går klockan 13:05 sjönk skeppet! Resan är avslutad och utbildningen är för min del numera historia, snyft! Det har varit en jätterolig utbildning och det har gjort mig gott att få arbeta med händerna och utveckla hantverkskunnandet.

Jag vill tro att jag har mer kunskap i händerna idag än för ett halvår sedan, men det får kanske andra avgöra? En sak är säker, om jag får möjlighet så kommer jag att stå vid ässjans glöd med smideshammaren i handen ännnu en gång...

När jag summerar vad jag skapat under de fem månaderna som gått är jag nöjd. Jag inser mer idag än förut de svårigheter och utmaningar som ligger i smidet. Men jag är också full av ideér som jag så gärna skulle vilja testa framöver.

Jag kommer att ha hålla denna blogg vid liv och i fortsättningen hålla den uppdaterad i en något lungnare takt. Visserligen har jag en fältässja och lite utrustning men jag kommer att söka möjligheter att smida i någon smedja här i Älvdalen och jag kommer fortsättningsvis att skriva om mina ansträngningar att hitta eller bygga en smedja här i Älvdalen och ett och annat smidesrelaterat event kanske man ocskå åker på som jag refererar här.

Till att börja med skall jag redovis hur vi gick till väga med järnframställningen i Hammarede, men jag återkommer med det när vädret blir för dåligt för att vistas ute i :-)

Tack alla ni som uppmuntrat mig under resans gång och framförallt Helena och barnen som stått utan Pappa och make i veckorna under denna tid!

Fortsätt gärna titta in då och då och skriv något smidesrelaterat i gästboken eller i kommentarer om ni undrar över något? ;-)

/Tomas

Inga kommentarer: