torsdag 7 februari 2008

Hur man gör en egen stämpel

Eftersom frågan dykt upp hur man gör en egen stämpel ska jag försöka förklara det här. Bilder till det jag beskriver finns i fotoalbumet!

1. Först bestämmer man om signaturen/symbolen skall vara negativ (bokstäverna nedsänkta) eller positiv (bokstäverna upphöjda) på det stämplade ämnet man smidit. Jag valde att ha mina initialer nedsänkt i det färdiga ämnet/smidet så jag förklarar den arbetsgången här.

2. Ta fram , av vanligt järn, de symboler/figurer du INTE kommer att kunna fila bort sedan. Jag fick ta fram en triangel som skulle slå ner de områden som bildar "insidan" på bokstaven W, dessa kommer jag inte åt senare vid filning (se bild 1. slå ner triangel...) Detta nedslag gör man naturligtvis på glödgad spets på dornet man gjort som skall bli den slutliga stämpeln.

3. Sedan är det bara till att fila bort allt överflöd tills symbol/initialer framträder på dornet/stämpeln. Nja bara och bara, det blir lite pill beroende på hur avancerat man vill ha det. Tänk på att inte göra för stora stämplar med för tjocka ytor som skall stämplas ner i Ämnet/smidet, det vill gärna ta lite snett och/eller inte helt ta. (se bild 2. fila bort...)

4. Prova den färdiga stämpeln på en träbit, gärna varm så du får brännmärken i träbiten, då ser du bättre hur slutresultatet blir. Sedan härdar och anlöper man på vanlit manér för att få en hård stämpel som håller ett tag. (Se bild 3. färdig stämpel och bild 4. negativt tryck i...)

En mer utförlig beskrivning (på engelska) hur man gör olika stämplar finns på http://www.anvilfire.com/ (klicka på länken "iforge how-to-do") Den är lite svår att fatta på en gång tyckte jag men den tar upp fler varianter av stämplar. leta reda på Matrix, projekt nummer 65 där har ni den.

Hoppas det gav lite inspiration att fortsätta Bengt! :-)

Inga kommentarer: