onsdag 13 februari 2008

Mina första saxar


Två dagars arbete för två saxar! Var nog ett av de mest tidskrävande arbetsuppgifterna så långt i kursen. Smida en sax och få till en form så det "ser ut" som en sax är inte så svårt, att få den att "fungera" som en sax är en helt annan sak :-)


Mycket omvärmning, justeringar, filning, riktning och så slipning innan det funkar som det ska. Jag anser mig ha två fungerande saxar nu men att få det hela att fungera längst ute i spetsen på saxen har jag inte fått till så där 100%-igt. Kanske lite justering till sedan skall jag smida ihop dom med en nit. Men det får bli en annan dag. Temporärt sätter man skruv och mutter när man justerar en sax. Har även härdat mitt nageljärn så jag kan ta det i bruk, till nitnigen av saxarna bla. :-)


I morgon börjar jag med ett nytt helt eget projekt, jag har en idé, få se hur den funkar...


/Tomas

Inga kommentarer: