fredag 22 februari 2008

Sjunde veckan till ända!


Sjunde veckan och ytterligare några smidessaker färdiga. 4 spännen, ett kors, en ljusstake och ett par gångjärn med hakar (finns i fotoalbumet). Jag är nöjd med resultatet och jag känner att färdigheter sakta men säkert börjar infinna sig, även om jag inser att jag hade behövt K-G i ett par år till när jag smider för att riktigt kunna säga att jag behärskar smidet.


Jag prövade och göra "franska liljor" på gångjärnen, något jag försökt med några gånger förut på egen hand (innan denna utbildning) och det har bara slutat i katastrof :-) Men denna gången tycker jag att det gick hyffsat, måste ju betyda att jag lärt mig något under kursen då. eller? :-)


Nästa vecka är en riktigt höjdpunkt jag väntat på, vi skall få smida oss en varsin yxa! Det är på något vis lite av pricken över i:et så att säga. Vi hade en kort genomgång i torsdags där K-G visade olika yxmodeller, företrädesvis fornhistoriska yxor som man hittat vid diverse utgrävningar. Jag tror jag fastnade för en vikingatida Norsk yxa som skall tjäna som snickar- och allround-yxa.


Tills vidare, ha en trevlig helg!


/Tomas

Inga kommentarer: