torsdag 14 februari 2008

Kött & Grillgaffel




Har idag förverkligat en ide jag haft ett tag, jag har smidit en grillgaffel med drakhuvud och sk. Gotisk vridning. Jag är nöjd med resultatet och skapelsen har av klasskamraterna redan fått ett flertal namn/tolkningar. Flodhäst, Bollibompadrake och tvestjärt har jag hört men som man brukar säga, kärt barn har många namn :-)




Det var en dags arbete att få till den då själva gaffeln gick av vid vridningsmomentet samt att det faktist har inneburit flertalet smidesmoment för att få till den. Stukning (man glödgar änden av en järnbit och slår där för att ansamla mer järn i ena änden), räcka järnet, klyva samt vridning. Lite finsmide och pill med själva drakhuvudet vart det också. Och sedan sedvanlig putsning och och filning...




I morgon fredag har jag inget bestämt att göra, men det dyker nog upp något i morgonbitti när jag fått sova på saken :-)




/Tomas

1 kommentar:

Anonym sa...

Snyggt jobbat... alltid lika roligt att se vad ni har gjort under veckan.

Bengt