fredag 1 februari 2008

Hammaren är färdig!


Så har fyra veckor gått och denna fjärde vecka har varit fylld med hårt arbete! Resultatet har blivit en alldeles egen smideshammare, en hammare på 1,2 Kg som smidits, filats, skaftats, härdats och anlöpts. Eftersom man inte gärna smider själv på 40x40 mm stål har vi agerat släggdräng åt varandra så två hammare har vi smidit på 2 dagar, en åt mig själv och en åt släggdrängen Tor :-) Tor har för övrigt visat sig vara en fena på att slägga, vilket är en konst i sig! Jag lovar att man blir helt slut efter en dags släggning i en smedja, men det är riktigt riktigt roligt :-) En dag har åtgått till filning, och skaftning samt en förmiddag till härdning och anlöpning. Vi har hunnit med veckans inspirationsfilm från KG samt lite teori. Veckans teori har varit lite fördjupning i mytologin om smidet, intressant att notera för min del är naturligtvis smeden Tabal Kain som omnäms i gamla tesatamentet, faktist det första yrket som omnäms i Bibeln, intressant!


En halvdag har även gått åt till att "deala" med Dollar Store i Sveg då det visade sig att dom sålde kol billigt! Fick efter ett par dagar till ett bättre pris än det redan billiga dom hade. Jag har köpt för egen räkning 250-300 liter kol till ett pris av 450 kronor, helt ok!


Nästa vecka blir det förutom en liten utflykt till en smed i Funäsdalen samt besök på museet i Funäsdalen, 4 dagar för att smida egna, valfria smidesverktyg! Jag skall fundera i helgen vad det kan tänkas bli...


Tills vidare, trevlig helg och som sagt kolla in fotoalbumet, det är uppdaterat med lite nya bilder!


/Tomas

Inga kommentarer: